Iskola

Hogyan lehetne mindenki számára szerethetővé tenni a matematikát? – Egy új szín a palettán: a mateking.hu

„Nem szeretem, félek tőle, nehéz, nem értem, meg fogok belőle bukni” – sokakban ezek és ehhez hasonló szavak, gondolatok fogalmazódnak meg, amikor megkérdezzük, mit éreznek a matematikával kapcsolatban. Vajon mi az oka, hogy annyi gyerekben és felnőttben negatív érzések kapcsolódnak ehhez a tantárgyhoz? Lehetséges ezen változtatni? Akár már a karantén alatt is? – Interjú Mosóczi Andrással a mateking.hu alapítójával

Milyen változások mentek végbe a matematika tanításban az elmúlt évtizedekben?

Az én gyerekkoromban az alapfokú oktatás tekintetében sokkal lassabban haladtunk a tananyaggal, ami mennyiségében is kevesebb volt. Ma lényegesen nagyobb a követelmény az általános iskolai anyagban, és helyet kaptak olyan témák is, amelyeket korábban csak a középiskolában tanultak a diákok. Kicsit az az érzésem, hogy azt szerették volna elérni, hogy a gimnáziumba kerülve a gyerekeknek legyen valamennyi alap tudásuk már mindenről, ezzel viszont azt érték el, hogy az általánosban a biztos alapok megadására lényegesen kevesebb idő jut. Az eredmény az lett, hogy az alapfokú oktatásban a gimnáziumi anyag megalapozásával foglalkoznak a gyerekek, a gimiben meg a hiányzó általános iskolai alaptudás pótlásával. Szóval egyik időszakban sem azt tanulják, amit éppen kéne. A mateking felépítését éppen ezért úgy alakítottuk ki, hogy ezt az ellentmondást a lehető legjobban orvosolni tudjuk.

Mit gondolsz, az, hogy az alapok hiányosak, visszavezethető oda is, hogy a tanításban a játékosság, kötetlenség hiánya, ami miatt a gyerekekben kialakul a matematikától való félelem?

Abszolút. Nekem is ez a személyes tapasztalatom. A matematikát nem, mint gondolkodásmódot tanították nekünk, nem úgy, mint hihetetlen izgalmas dolgok összességét, hanem mondókákon, szabályokon keresztül, aminek – őszintén szólva – nem igazán van értelme. Sokszor szembesülök azzal a problémával, hogy a diákok nem gondolkodni tanulnak meg, hanem mechanikus dolgokat sajátítanak el.
A matematika absztrakt tudomány, ami nem létező dolgokkal foglalkozik. Olyan dolgokkal, mint a kör, az egyenes, a függvények vagy egyenletek, amik a fizikai világban nem léteznek, ezzel szemben a fizikailag létező problémák megoldásában nyújtanak segítséget. A matekingnél minden egyes matematikai problémát kézzelfogható, gyakorlati példán keresztül vezetünk be, majd megnézzük az ehhez tartozó matematika elméletet és utána a visszatérünk a gyakorlásnál a gyakorlati példákhoz. Ez a sorrendiség az ad értelmet az egész felépítésének.

Mi a te tapasztalatod, hogyan hat a karantén a matematika tanítás szempontjából a diákokra?

A hagyományos és hazánkban jellemzően még mindig frontális oktatás nagyon sok bírálatot kapott az elmúlt években. A mostani helyzet rávilágít arra, hogy ugyan nagyon fontos a fejlődés, a digitális tananyagfejlesztés, de ez önmagában kevés. Ha nincs meg a személyes jelenlét és oktatás az iskolákban, akkor pár éven belül az egész darabokra hullik és szétesik, és megkérdőjeleződik mindennek a működése. Nyilván vannak olyan diákok, akik szeretik magukat képezni, a szüleik motiválják őket, vannak, akik érdeklődnek bizonyos dolgok iránt, és azzal szívesen foglalkoznak. De vannak sokan, akik igazán semelyik tantárgy iránt nem éreznek motivációt. Ők azok, akik elúsznak a dolgokkal.  A személyes oktatás keretet ad az egész iskolarendszernek, ami, ha kiesik, bizony minden megszűnik.

Azt gondolom, ez valamilyen szinten a munkahelyekre is igaz. Tény, hogy a „home office” a nyugati országokkal szemben Magyarországon ritka és furcsa dolognak számított eddig, de most meg átestünk a ló túloldalára. Akkor fogunk majd tudni igazán látványosan haladni, hogyha sikerül felülni a lóra.

A diákok kis százaléka tud hatékonyan online oktatásban tanulni (20-25%), a többség viszont elégedettebb a jelenlegi állapottal. Jó lenne, ha a járvány után sikerülne megtalálni az egyensúlyt.

Lesz szerinted hatása ennek a helyzetnek a mostani érettségizőkre, teljesítményükre?

Érdekes kérdés. Vannak, ahogy említettem, akiknek komfortos ez a mostani helyzet, jól tudnak otthonról tanulni, az internetet használva egyedül jobban fel tudnak készülni.  De többen vannak azok, akiknek hiányzik az a fajta kontroll, amit megadott az iskola. Ők nehezebben találják meg az utat, hogy hogyan szervezzék az idejüket, tanulásukat. Nagy kérdés, hogy ezeket a kereteket mennyire tudják megadni nekik az online felületek. A mateking érettségi felkészítő felülete igyekszik megadni ezt a fajta kontrollt, ütemtervet a tanulóknak, hogy segítse őket a matek érettségire készülésben. De most is gondolkodunk, dolgozunk, újabb motiváló ötleteken, hogy miképpen tudunk nekik hétről-hétre még jobb kapaszkodót, vezérfonalat adni ebben a helyzetben. A kontroll nélküli egyéni tanulás során viszont sokan ütközhetnek komoly tervezési, szervezési problémákba. Mert azt mindannyian tudjuk, hogy az érettségére felkészülni nem lehet az utolsó nap, az ennél lényegesen komolyabb feladat…

Nyitókép: School photo created by freepik - www.freepik.com

 

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás