A PISA tesztek tartalmi kerete
A PISA a világ legfejlettebb demokráciáit tömörítő, gazdasági irányultságú szervezete – az OECD – megrendelésére készül, ezért a modern globális gazdaság nézőpontjából értelmezi a minden oktatási rendszerben mindenki számára fontosnak tartott alapműveltséget. Azt vizsgálja, hogy a tanulók milyen sikeresen képesek felhasználni olvasási képességüket a köznapi helyzetekben megjelenő szövegek megértésekor és értelmezésekor; illetve mennyire képesek felismerni, megérteni, értelmezni és megoldani a matematikai vagy természettudományi jellegű problémát, ha hétköznapi helyzetben találkoznak ilyennel.
A tesztek és a kérdőívek tartalmát – ennek megfelelően – a résztvevő országok egyetértésével meghatározott mérési terv alapján alakítják ki. A tervet ciklusonként újra egyeztetik, így lehet követni a követelményekben bekövetkezett változásokat. Így került újonnan a mérési tervbe a „digitális olvasás” mérése is (egy szűkebb mintán).
Az olvasási képesség mérésének tartalmi kerete a következő alapelvekre épül:
Mit jelent a szövegértés a PISA mérésben?
Írott szövegek megértése, felhasználása és az ezekre való reflektálás, illetve a velük való elkötelezett foglalkozás képessége annak érdekében, hogy az egyén elérje céljait, fejlessze tudását és képességeit, és hatékonyan vegyen részt a mindennapi életben.
Milyen típusú szövegek megértését mérték?
- folyamatos szöveg (próza)
- nem folyamatos szöveg (pl. táblázat, dokumentum)
- kevert szöveg (pl. magyarázó ábrákat, táblázatokat, képleteket tartalmazó szöveg
- többszörös szöveg (hipertextus: szöveg, amelyből újabb szövegek nyílnak)
Milyen gondolkodási műveleteket kellett elvégezni a szövegekkel kapcsolatban?
- információkhoz való hozzáférés és információk visszakeresése
- a szövegösszefüggések értelmezése
- az olvasottakra való reflektálás, az olvasottak értékelése
Milyen szituációkra írt szövegekkel kellett foglalkozni?
- Személyes (pl. levél)
- Iskolai (tanulási célú szövegek)
- Munkahelyi (pl. szabályok)
- Nyilvános (közéleti, illetve közérdekű információk)