Óvoda

Milyen a jó játék babák, kisgyerekek számára? Pszichológus tanácsai

Dr. Sipos Lilla pszichológus a Mattel legújabb kutatása kapcsán beszélt arról, melyik életkorban mi számít "jó" játéknak, illetve milyen fontos szempontokat vegyünk figyelembe játék vásárlásakor.

1# Biztonság

Első és legfontosabb szempont a biztonság. A játéknak ne legyenek apró, lenyelhető alkatrészei, éles, hegyes peremei. A csecsemő játékának része a dobálás, leejtés, ütögetés, ezért legyen strapabíró, ne törjön, karcolódjon könnyen. A csecsemő az ajkaival is megismer, mindent a szájába vesz, ezért a játékszer ne tartalmazzon káros vegyi anyagokat. Figyeljük a biztonsági tanúsítványokat, megbízható márkákat válasszunk.

2# Pszichológiai szempontok

Második szempontnak a pszichológiai szempontot gondolom. Ehhez két dolgot érdemes a szülőnek végig gondolnia: hogy milyen létállapotban van a csecsemő (a), illetve mire való a csecsemőkor (b).

  • (a) A csecsemő nem uralja a testét, kiszolgáltatott, kezdetben magatehetetlen. Arra vágyik, hogy kompetensnek érezhesse magát. Ezt akkor érzi, amikor hatással van a környezetére, amikor elég ügyes ahhoz, hogy valamit maga megtegyen. Lelkesíti, ha valamit meglök és koppanással leesik, megráz és csörög, jól illeszti a formabedobóba stb. Ezért az a jó játék, amely sikerélményt hoz, amelyben azt érezheti, hogy ő hozott létre valami változást a világban. Ezen az élmények által nem csak a fizikai világ törvényszerűségeiről, hanem egyúttal saját testéről és képességeiről is tanul, önmegismerést is hoznak neki.
     
  • (b) A csecsemőkor a világ felfedezésének korszaka. Ehhez érzékszerveit használja: ízlel, tapint, hall, lát, szagol. Kísérletezik, kutat, hipotéziseket alkot és következtetéseket von le a világ működéséről és önmagáról is. A játék maga a világ megismerése: csecsemőkorban a mozgás és érzékelés. Ebből következik, hogy azok a jó játékok, amelyekkel a csecsemő érzékeléses tapasztalatait gazdagíthatja, mozgásformákat gyakorolhat.

3# Életkor

Fontos szempont továbbá babánk életkora. Kiscsecsemő korban inkább az érzékelés lényeges, ezért a vizuális és hanghatású játékok illeszkednek. Legyen a játékszernek jól látható színe, hallható hangja. Nagyobb csecsemőkorban az a jó játék, amit a baba manipulálni tud, tehát elfér a kezében, elbírja, jó érzés megfogni, szájába venni. Amit tud rázni, eldobhatja, nyalogathatja. Különböző textúrák jellemzik. Szintén nagycsecsemő korban jelennek meg az egyéni preferenciák, egyéni ízlés, érdeklődés – vegyük ezt is figyelembe.

4# Kihívás

A játékszer megfelelő mértékű kihívást jelentsen. A megoldhatatlan játék frusztráló, a már meghaladott fejlődési szinten lévő játékszer unalmas. Figyeljük meg babánkat, hogy éppen milyen fejlődési szakaszban van, mit tud, és milyen képesség elérése előtt áll.

5# Közös játék

Szempont lehet az is, hogy lehet-e a játékszerrel közösen játszani. Amíg például egy rágóka kevésbé, addig a zeneszerszámok, könyv, kirakós, építőkocka, ​Montessori torony kitűnő​en játszható közösen.

6# Tisztíthatóság

Végezetül szempont lehet a könnyű tisztíthatóság is, azok az anyagok, felületek, amik nehezen, vagy egyáltalán nem tisztíthatóak, nem alkalmasak csecsemő játéknak.

Összefoglalva azt mondhatjuk, hogy amit a baba érdekes, izgalmas játéknak talál, az jól fejleszti is, mert a természet úgy alkotta meg, hogy a felnövés hosszú és nehéz útjáért a játék örömével kompenzálja a gyerekeket.

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás