Melyik "jobb" az óvodás gyereknek: a vegyes vagy a homogén életkori csoport?
Azzal kell kezdenünk, hogy nem létezik olyan, hogy egyértelműen "jobb", mert mindkét csoporttípusnak megvannak a maga előnyei és hátrányai. Ez a kérdés gyakran még a gyakorlott óvodapedagógusokat is megosztja. Sok múlik a körülményeken: a pedagógus képzettségén, a csoport tagjainak képességein, a struktúrán, valamint azon, hogy az óvónők mit szeretnénk elérni.
"Amikor legelőször jártam a leendő ovinkban, olyan sok érett, nagy gyereket láttam a csoportszobában, hogy el sem tudtam képzelni, hogy hamarosan az én kislányom is közéjük fog tartozni. Amiatt aggódom a leginkább, hogy a félénk kislányom még nem közéjük való" – mondta egy óvodai beszoktatás előtt édesanya. Aggodalma nem egyéni az intézménybe kerülés, a szeparáció tájékán, sok szülőben felmerül hasonló kérdés.
Az, hogy szülői értelemben véve melyik a "jobb" megoldás a vegyes vs. homogén csoportösszetétel, leginkább az adott gyerek személyiségétől, fejlettségétől, valamint az adott óvoda pedagógiai szemléletétől függ. A kezdő ovis szülők általában amiatt aggódnak, hogy "gyermekükre a vegyes csoportban majd nem jut elég figyelem", a nagyobb gyerekek majd elnyomják, durván bánnak a kisebbekkel. Az óvodából már kifelé tartó szülők pedig amiatt aggódhatnak, hogy az okos, ügyes, érett "nagy gyermekük a sok kicsi mellett visszafejlődik".
Általános óvónői vélemények szerint, ha egy kisgyermek inkább félénk, csendesebb, érzékenyebb típus, akkor lehetséges, hogy egy homogén korosztályos csoportban könnyebben megtalálja a helyét. Az olyan típusú gyerekeknek viszont, akik érdeklődőek, nyitottak, és szeretnek másoktól tanulni, azoknak pedig a vegyes óvodai csoport nyújthat többet.
Ám ne felejtsük, az óvónő személyisége és módszerei szinte fontosabbak, mint maga a csoportforma, hiszen egy rutinos, rátermett óvó néni szinte bármilyen típusú és összeállítású csoportban képes biztonságos, támogató közeget teremteni a gyerekek számára.
Egy a Kölöknetnek nyilatkozó kedves óvónő elmesélte: "A kolléganőm 30 évig tiltakozott a vegyes csoport ellen. Összekerültünk. Fél év múlva már ő is belátta, hogy sokkal jobb a vegyes csoport, mint a tiszta életkorú. Igaz, hogy gondosan meg kellett szervezni a napirendet, de remekül működött. Például, amíg ő a kisebbekkel a játszótérre ment, addig én a nagyokkal kilátogathattam a piacra, mentőállomásra, Városligetbe. Nekünk alig volt fegyelmezési problémánk, mert a gyerekek tudták, hogy legközelebb csak az jöhet velünk, aki rendesen viselkedik. Minden percét élveztem." Így összegzett: az óvónőknek ugyan több szervezéssel és odafigyeléssel jár egy vegyes csoport, de ha jól teszik a dolgukat, a gyerekek csak profitálhatnak belőle.
Mielőtt rátérünk a Kölöknet oktatási szakemberének véleményére, két kisgyerekes anyuka mellette-ellene érvét idézzük:
A kisebbik gyermekünket ugyanabba a vegyes csoportba írattam, ahova korábban a nagyobb járt, kifejezetten az óvónők és a dadus miatt, pedig ma már homogén csoport is van az ovinkban".
"Mi vegyesből váltottunk tiszta csoportra. Szerintem gyerek és nevelő függő is, hogy kinek, mi válik be jobban, ami többnyire menet közben derül ki... Talán a legfontosabb, hogy ha nem válik be az aktuális csoport, bátran merjünk váltani!"
Azaz élethelyzettől, családi preferenciáktól, igényektől is függ, hogy kinek melyik típusú óvodai csoportszerkezet válik be, ezért sincs egyértelmű válasz a fenti kérdésre.
Vegyes életkori csoport előnye – szakmai szemmel
A kutatások és legújabb szakmai ajánlások alapján Földes Petra tanárképző oktató, a "A bizalom tere" című könyv szerzője egy korábbi cikkünkben rávilágított: "A természetes szocializációs közeget mintázó vegyes csoportok előnye, hogy a biztonságot adó csoportnormákat, csoportszokásokat a gyerekek egymásnak átörökítik. A vegyes csoportba a beszoktatás időszakában egyszerre nem sok gyerek érkezik, annak a kis számú, mindenkori kiscsoportosnak kell megtalálnia az óvoda mindennapjainak ritmusát. Amikor megérkezik egy kiscsoportos, a nagyobbak mutatják meg nekik a szabályokat, szokásokat. Ilyenkor mindig csak néhány gyerek van, akik a szülőktől való elválás szorongását élik meg. A kisebb számú belépő miatt a vegyes csoport – beleértve a gyerekeket és az óvodapedagógusokat – jobban tudja támogatni a beszoktatás folyamatát, az indulás pedig hosszabb távon is kihat a gyerekek és a szülők biztonságérzetére. A vegyes csoport előnyei azonban csak akkor mutatkoznak meg, ha a különféle érettségű gyerekekkel való foglalkozásra az óvodapedagógusok módszertanilag fel vannak készülve.
A másik hatalmas előnye a vegyes csoportnak éppen ez: hogy megkerülhetetlen a differenciálás. Erre pedig mindenképpen szükség van, hiszen a gyerekek különböző képességcsoportjai az életkorilag homogén csoportban is eltérő fejlettséget mutatnak. Ha tudjuk, hogy akár ötévnyi különbség is lehet a gyerekek között az iskolába lépéskor, akkor nem lehet kérdés, hogy ezt megelőzően kell-e differenciálni.
Egy homogén életkori csoportban sajnos nagyobb az esély arra, hogy az óvodapedagógusok a különbségekre nem reflektálnak. Tehát a vegyes csoport jobban rá tudja irányítani a figyelmet a valódi módszertani kihívásra".
Az alábbiakban következzen néhány támpont intézményválasztás előtt álló vagy óvodát kezdő szülőknek.
Életkor szerinti csoport (kiscsoport, középső, nagycsoport külön)
Előnyök:
- Azonos életkorú gyerekek hasonlóbb ütemben fejlődnek, így a pedagógus könnyebben tud az adott korosztály igényeire szabott foglalkozásokat tartani.
- A gyerekek egymáshoz közelebbi szinten vannak, így könnyebb megszervezni a napi tevékenységeket.
- A közösségi élmények homogénebbek, a gyerekek könnyebben találnak „egykorú” barátokat.
Hátrányok:
- Kevésbé tanulják meg a kisebbek támogatását vagy a nagyobbak utánzását.
- Erősebb lehet a versengés („ki ügyesebb, gyorsabb, szebben rajzol”), mert a gyerekek egymással összehasonlítható szinten vannak.
- Kevésbé természetes közeg, hiszen a való életben ritkán vagyunk mindig csak velünk egykorúakkal.
Vegyes életkorú csoport
Előnyök:
- A kisebbek tanulhatnak a nagyobbaktól, utánzás útján is gyorsabban fejlődhetnek.
- A nagyobbak felelősségérzete erősödik, amikor segítik a kisebbeket.
- Jobban hasonlít a családi környezethez, ahol különböző korú gyerekek vannak együtt.
- Kevésbé versengő közeg, mert a fejlődési szintek eltérőek.
- A pedagógus jobban látja a gyerek hosszú távú fejlődését (akár 3–4 évig ugyanabban a csoportban marad).
Hátrányok:
- Nehezebb a pedagógusnak megszervezni a foglalkozásokat, mert egyszerre több korosztály igényeire kell figyelnie.
- A nagyon kicsik néha háttérbe szorulhatnak a nagyobbak mellett, ha a pedagógus nem ügyel egyensúlyra.
- A barátkozás eleinte nehezebb lehet, mert a gyerekek azonos korúakkal kötnek barátságot.