Óvoda

Mi az a virtuális autizmus?

A virtuális autizmus semmiképpen sem egy önálló diagnózis az autizmus spektrum zavaron belül, ugyanakkor mégis sok hasonlóságokat mutat a hagyományos autizmussal. A kettő között markáns különbségek vannak. Mit jelent a virtuális autizmus?

A virtuális autizmus olyan állapotra utal, amikor az egyének autizmushoz hasonló vonásokat és viselkedést mutatnak virtuális vagy online környezetben, például közösségi médiaplatformokon, online játékközösségekben. Ezek az egyének nem feltétlenül mutatják ugyanezeket a jellemzőket a személyes interakciók során, hagyományos szociális környezetben. A virtuális autizmust a hagyományos autizmushoz hasonlóan a szociális kommunikáció nehézségei, ismétlődő viselkedés és korlátozott érdeklődési kör jellemzi. A virtuális autizmus szinonimái: az ál-autizmus, pseudo autizmus, képernyő autizmus.

Virtuális autizmus gyerekeknél

Szakértők régóta megkongatták a vészharangokat, hogy az elektronikus eszközök és virtuális platformok túlzott, helytelen, túl korai használata kisgyermekek esetén az agy strukturális változásaihoz vezethet. A virtuális autizmus tehát külső tényezőkön alapul, például az ingerek hiányán vagy ingertúltelítődésen, nem pedig veleszületett idegrendszeri zavar.

Gyerekek esetén az elektronikus eszközök túlzott használata szociális elszigetelődéshez, viselkedési problémákhoz és nem megfelelő érzelmi fejlődéshez vezethet. Gyakorlatilag olyan viselkedést, tüneteket produkálnak, amelyek az autizmussal diagnosztizált gyerekeknél szoktak megjelenni.

Pogány Ákos, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Etológia Tanszékének adjunktusa felhívja arra a figyelmet: az óvodai szűréseket végző logopédusok egybehangzó véleménye az, hogy az elmúlt 2-3 évben drasztikusan elkezdett romlani a gyerekek nyelvi teljesítménye. A mai óvodáskorúak nem tudnak olyan nyelvi szinten teljesíteni, mint az 5 évvel ezelőtti óvodások vagy akár a 3 évvel ezelőtti óvodások. A háttérben pedig az okoseszközök által kínált vizuális ingerdömping áll. Rengeteg kisgyerek szinte már azelőtt elkezd kütyüzni, hogy elsajátítaná a nyelvet. Ez pedig azért nagy baj, mert a kisgyermekkor első pár éve olyan speciális időszak, amikor a gyerek az anyanyelvét passzívan tanulja, hallás után, akusztikai információkra kihegyezve.

Fotó: 123RF

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!

Kölöknet hozzászólás

aláírás