Szülő- és gyereknevelés

8 dolog, amit tudnod kell, ha autista gyereket tanítasz

Talán egyik vagy másik jellemző autista tünettel már tisztában vagy, de akadhat olyan is közöttük, amivel még nem találkoztál.


Pedagógusként fontos mindig szem előtt tartanunk, hogy az autista diák semmit nem szándékosan vagy rossz szándékkal tesz, tüneteinek hátterében komoly neurológiai okok húzódnak, amelyekről nem tehet. Vegyük sorra, melyek ezek az autizmussal élő diákok esetén.

1. Érzékenyebb bizonyos ingerekre

Ha az autista diák hangosan ütögeti a fülét visszhangos tanteremben, befogja fülét, ha egy szirénázó mentőautó elhalad az iskolaépület előtt, vagy nem szeret bizonyos anyagokhoz hozzáérni, nem viseli el valaminek a látványát, esetleg rosszul érzi magát erősebb szagoktól, érzékeny a neonvilágításra, stb., az abból adódik, hogy bizonyos ingerekre túl érzékenyen reagál, mert agya nem tudja azokat kiszűrni.

Ezek az erős ingerek nem csak kellemetlen, bántó érzetet okozhatnak nekik, hanem még a figyelmüket is elvonják a tanóráról.

Úgy tudunk a diákoknak átmenetileg segíteni, ha a kellemetlen ingereket nem hogy nem erőltetjük rájuk, hanem ellenkezőleg: segítünk nekik azokat elkerülni.

2. A meltdown nem hiszti - de mi az a meltdown?

Ez a leginkább félreértett autista tünet, amit nagyon gyakran felcserélnek a hisztivel. Míg a hiszti egyfajta viselkedés, a meltdown egy állapot! A hiszti során egy átlagos gyerek szándékosan el akar érni valamit, és addig hisztizik, amíg meg nem kapja azt. A meltdown viszont egy olyan irányíthatatlan állapot, amikor az autista gyerek túltelítődik ingerekkel (lásd fent), és szó szerint menekülne azoktól. A hisztihez hasonlatos reakciót hiába próbáljuk a szokásos eszközökkel kezelni, ebből az állapotból nem lehet a gyermeket kizökkenteni. A jó hír, hogy relatív rövid idő után "magától elmúlik".

Ami kiválthatja a meltdown-t: hirtelen megváltozik a napi rutin, új helyzetek adódnak, a gyerek képtelen hirtelen váltani, agresszívebben szólunk rá a gyerekre.

Fontos, hogy tudjuk: az autista gyerek nem szándékosan ellenkezik, "hisztizik", hanem így próbálja magát védeni. Megjegyezzük, hogy a pedagógusok részéről ehhez a tünethez szükséges a legtöbb türelem.

3. Miért nem teszi az autista tanuló, amit kérünk tőle?

A "meg sem hallja, amit mondok neki", "azt hiszi, hogy rá külön szabályok vonatkoznak" - teljesen téves megállapítások a pedagógus részéről. Az autista tanuló nem azért nem reagál az utasításokra, mert "csak azért is próbálkozik", hanem mert nem biztos, hogy érti, hogy egy feladat, felszólítás rá is vonatkozik. Ez az önmagára vonatkoztatás sérüléséből fakad.

Egy másik ok lehet: az autista gyerek félreérti az elmondottakat, mert azok nem egészen pontosak.

Tipp: szólítsuk meg az autista tanulót külön, és ezután - felé fordulva - ismételjük el a kérésünket. Használjunk egyszerű szavakat, egyértelmű kifejezéseket. Legyünk rövidek, kerüljük a célzásokat, az iróniát, ugyanis ezeket még a felnőttkori autisták sem értik.

4. Az autista gyerek nehezen kér segítséget

A segítségkérés mások számára általában könnyű, nekik sokszor ez okozza a legtöbb nehézséget. Gyakran még a legalapvetőbb szükségleteikhez sem tudnak vagy mernek segítséget kérni. Ez abból is adódhat, hogy hasonló helyzetek korábban kellemetlenséget, bizonytalanságot okoztak számukra, és így védik magukat a további feszültségtől, csalódástól.

Ha látjuk az autista tanuló bizonytalanságát, feszengését, másképpen viselkedését, szorongását, akkor kérdezzünk rá, hogy mi zavarja.

5. Nem tud hosszú, részletes leírást, magyarázatot adni

Autista gyerekek gyakran csak kérdések mentén röviden képesek válaszolni - egy-egy eseményről, hosszabb összefoglaló, részletes vélemény nem várható el tőlük. Gyakran panelek alapján kommunikálnak, azért mert kommunikációs nehézségeiknél fogva nem teljesen tudják, hogy mi az adekvát válasz.

Beszélgetés, kikérdezés, feleltetés során támogassuk őket kérdésekkel.

6. Képekkel, illusztrációkkal segíthetjük a megértést

Minden autizmussal élő gyermek számára a vizuális (képi, videós) megsegítés, írott szervezők (listák, színek, órarendek, tennivalók, vázlatok) hatékonyak lehetnek nem csak a tananyag átadásában, hanem általános helyzetek magyarázatainál is. Lehetőség szerint az autista diákok számára ezekről előre gondoskodjunk.

A fontos, figyelmet igénylő dolgokról, kulcsfogalmakról mutassunk képeket.

Azoknak a diákoknak, akiknek problémát jelent a csoport gyors ritmusa, segítséget jelenthet például másik osztálytárs írott jegyzete, a táblán található órai tananyag lefényképezése.

7. Segítik őt a szabályok, listák, napirend

Mások számára apróságnak tűnik, de a szabálykövető autista gyerek számára komoly gondot okoz, ha "hirtelen" váltania kell. Nem érti és nem tudja kezelni, ha valami nem a megszokott rend szerint történik, és a "hirtelen" változás feszültséget okoz számára.

Talán ezt a helyzetet a legkönnyebb kezelni: készítsük fel őt időben, hogy egy tanóra elmarad, ha helyettesítő tanárra lehet számítani, ha másik tornateremben lesz megtartva a testnevelésóra, stb.

8. Tiszta, strukturált tanulókörnyezetet igényel

A figyelemzavar kezelésére az egyik módszer, ha letisztult, rendezett környezetet teremtünk az autista tanuló körül. Ültessük lehetőleg előre, egyrészt, hogy más ingerek, gyerekek, zajok kevésbé vonják el a figyelmét, így jobban tud fókuszálni a tanárra, a táblára.

 

 

 

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás