Szülő- és gyereknevelés

"Minden kisgyermek felbecsülhetetlenül értékes, és amikor ezt erősítik benne, szárnyakat kap" - Beszélgetés Terényi Andrea nevelési tanácsadóval

A "problémásnak" tartott gyerekek nem rosszak, sajátos megnyilvánulásaikkal azt adják tudtunkra, hogy a természet rendje szerinti testi, érzelmi, gondolati egyensúlyuk helyreállításra szorul, és ebben a segítségünket kérik - véli Terényi Andrea. A szakemberrel a Kapcsolatteremtő nevelés módszere, és az azonos című könyve kapcsán beszélgettünk.


Terényi Andrea 40 évig dolgozott óvónőként, az utóbbi időben nehezen kezelhető gyerekek szüleivel foglalkozik, tanácsadóként.
A Kapcsolatteremtő nevelés, 2021-ben, E-könyv formában jelent meg, a módszer jóval régebben született, és folyamatosan alakul, és formálódik, a gyermekek mindenkori igényeihez igazodva.
Gyakorlati tapasztalata azt igazolja, hogy az általa megalkotott módszer, nem csak a nehezen kezelhető gyerekekhez ad kulcsot, hanem minden gyermek nevelésében, sőt felnőtteknél is sikerrel alkalmazható, korhatárok nélkül, és különleges közösségformáló ereje van.
Terényi Andrea szerint meghatározóan fontos, hogy szülőként és pedagógusként egyaránt, a gyermek önismeretét, és önértékelését felemeljük, és abban erősítsük őt, amiben jó.

Hogyan született meg a Kapcsolatteremtés nevelési módszer?

- Több évtizedes óvónői pályám során számtalan "nehezen kezelhetőnek" tartott gyermekkel töltöttem a mindennapjaimat. Az agresszió kezelésére, indulatkitöréses megnyilvánulásokra, magamnak kellett kitalálnom a működő gyakorlati megoldásokat. A helyzetet némileg bonyolította, hogy az átlagban 27 gyermek között számtalan papírral, és anélkül létező "problémásnak" mondott  kisgyermek járt a csoportomba, különböző érzékenységekkel és alapvetően eltérő igényekkel.
Olyan módszerre volt tehát szükségem, amellyel mindegyikükhöz megtalálhatom azt az egyéni lehetőséget, amelyben a leginkább önmaguk lehetnek.

- Igyekeztem minél alaposabban megismerni a gyermekeket, és folyamatos tanulással, kutatással, megfigyeléssel megérteni, mi zajlik le bennük, amikor ezeket a heves reakciókat mutatják. Elkezdtem megtanítani őket saját magukra, hogy ők is megfigyelhessék, és megértsék, mi történik velük. Amikor nyugodt állapotban voltak, beszélgettünk ezekről az érzésekről élményekről, tapasztalatokról. Elmondták, hogy ilyenkor rendkívül rosszul érzik magukat, és szeretnék ezeket a feszült állapotokat elkerülni. 

- Megmutattam nekik saját lényük nagyszerűségét, különleges egyedi értékeiket, és együtt alkottunk, számukra hatékonyan alkalmazható, személyre szabott technikákat, amelyekkel meg tudják előzni a kellemetlen, feszült állapotaikat és dühkitöréseiket. Így született a Kapcsolatteremtő nevelés módszerem, amelyben a gyerekek megtanulják a legfontosabbat, amit soha nem tanítottak meg nekik: önmagukat.

Mondasz nekünk példát a személyre szabott technikára?

- Ilyen például a sok közül a "rossz gondolat visszaküldő szolgálat", amelynek segítségével például egy ADHD-s gyermek is megértheti, és megtanulhatja magát kezelni. Képessé válhat arra, hogy megelőzze, és megfelelő mederbe terelje, a kitörni készülő indulatait. Az ADHD-s gyerekek, különlegesen magas intelligenciájukkal képesek megérteni, és megfogalmazni, hogy számukra is kellemetlen, amikor dühösek, csúnyán beszélnek vagy „rosszul viselkednek.“
Minden gyerekhez olyan lehetőséget választok, ami érzelmileg közel áll hozzá. Kapcsolódik az egyéniségéhez, érdeklődéséhez, szerethető számára, és meglévő tapasztalataiból ismert hasonlatokkal képszerűen befogadhat, megérthet, és azonosulhat vele.

Egy elkeseredett, sokszor idegileg kimerült szülő hogyan tud nehezen kezelhető, a sorból mindig kilógó gyermekén segíteni?

Mindenek előtt elmondom, mert kétségek nélkül tudom, hogy ezek a gyermekek egyáltalán nem rosszak! Nem akarnak senkit sem bántani, szokatlan állapotukat szokatlan módon tudják csak kifejezni. Ami történik velük, és bennük, az egy belső összehangolatlanság eredménye, amit nem lehetséges csupán tornával helyreállítani. Testi, érzelmi, gondolati megoldások együtt vezethetnek a kívánt változások eléréséhez. Mindehhez pedig végtelen elfogadó, értő, érző és feltételek nélkül szerető közegre van szükség.

A szülők, nevelők számára, személyre szabott lehetőségeket mutatok arra, hogy mit tehetnek a „nehezen kezelhetőnek“ tartott állapotok oldása, és a gyermekeik harmonikus fejlődése érdekében.
Megmutatom, hogy milyen nagyszerű lehetőségeket rejt, a saját nevelési mintáinkon történő változtatás, és a gyermekek állapotának megismerése, megértése, elfogadása, és a változtatás igényének megfogalmazása.

A felismerés, és megértés, hogy leginkább a „sorral van baj“, és nem a gyermekkel, felszabadító lehet, és nagyszerű, ami felemelő, szerethető, új utakra hív.
Amikor az elvárásainkat elfogadásra cseréljük, megváltozik minden, amit látunk, érzünk, gondolunk, és tehetünk.
A gyerekeket pedig a „kezelés“ szándéka helyett, minden tekintetben a legcélravezetőbb, megérteni, elfogadni, és feltételek nélkül szeretni.

Mennyire képes ártani az ítélkezés, az elutasítottság, vagy épp ellenkezőleg támogatni az őszinte elfogadás?

Minden gyermeknek, (felnőttnek is/) arra van szüksége, hogy feltételek nélkül elfogadják, szeressék, mert ettől tudja igazán biztonságban érezni magát, ez segíti őt leginkább a fejlődésben, testi, érzelmi, és gondolati szinten is.
Ez a magzati életből magunkkal hozott, eredendő, természetes vágyunk, igényünk, amely az életünk minden mozzanatára, történésére, kapcsolatára hatással van.

A gyermek, akit nem fogadnak el, értéktelennek, „rossznak“, hibásnak, érzi magát, és ezét akár büntetni is képes önmagát.
Mindent elmond, ahogyan azt a tudomány bebizonyította: hogy a nem várt gyermekek, már magzat korukban is esendőbbek, és születésük után is veszélyeztetettebbek,, a várt társaiknál.
Az elfogadáson, vagy el nem fogadáson múlik tehát minden az életünkben.
Még akkor így van ez, ha nem gondolunk rá minden pillanatban, ki sem tudjuk mondani, meg sem tudjuk fogalmazni. Ott van velünk minden sejtünkbe zárva, és felfelé, vagy lefelé húzza az életünk minőségi mutatóját.

Meghatározó lehet, ha a gyermek minél korábban megismeri, és megérti a saját értékeit, amelyek éppen az egyediségében rejlenek.
A ma oly népszerű felmérések, tesztek összehasonlítgatások, nem értik, és nem érzik, hogy minden kisgyermek egyedi, felbecsülhetetlenül értékes, ezért sokszor ezekkel akaratlanul is károkat okozhatunk.
Az ezek általi értékelések, és ítéletek az önbizalmat, önbecsülést, és önértéket rombolhatják.
Amikor abban erősítjük a gyermeket, amiben jó, amit szívből, igazán szeret, ami leginkább érdekli, foglalkoztatja, és örömmel tölti el, az elfogadást, saját szerethetőségét, fontosságát éli meg.
Amikor azt vizsgáljuk, hogy „miben nem jó“, és kénytelen a hiányosságait megélni, az értéktelenséget, az el nem fogadást erősítjük meg benne, akár szavak nélkül is.
A gyermekeket „mérni“ egyetlen okból van értelme, hogy a megfelelő, rájuk való ruhát, cipőt kiválaszthassuk számukra, az összes többi mérés hiteltelen, és értelmetlen.
Hiszen minden gyermek teljességgel egyedi, önmagában tökéletes, és senkivel össze nem hasonlítható.

A gyermekek nem a szavainkból, hanem a példánkból tanulnak. Ha az elfogadást érzik rajtunk, tőlünk, és általunk, ők is ezt tartják követendőnek.
Ha azonban az elutasítást, ítélkezést tapasztalják, maguk is ezt fogják követni.
A felelősségünk meghatározó, a döntés pedig minden pillanatban a mi kezünkben van.

Mi az, amivel szerinted minden szülőnek tisztában kellene lennie a gyermekvállalás kezdetén?

A válasz rövid, és egyszerű: Önmagával.

Ha önmagunkat megismerjük és megértjük, akkor a természet rendje és öröme szerint tudunk élni, és működni. Ebben a gyermekeink a lehető legnagyszerűbb segítőink, hiszen tiszta tükröt tartanak elénk. Ha megismerjük, megértjük, elfogadjuk önmagunkat, megismerjük, megértjük, elfogadjuk a gyerekeinket, és másokat is.

Terényi Andrea további gondolatairól, a kapcsolatteremtő nevelésről még többet olvashatsz az e-könyv formában megjelent könyvében. Ajánljuk mindenkinek, aki még csak gyermeket szeretne vagy már gyakorló szülő.

 

 


 

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás
 
X Karácsonyi könyvvásár